FOLLOW ME DEAR..

TIPS PENGAMBILAN SUPPLEMENT




TIPS PENGAMBILAN ATAU MAKAN SUPPLEMENT DENGAN BETUL

 Atau dalam hal ini cara makan dan waktu pengambilan VCO serta supplement yang lain

Tips ini diberikan dan dijelaskan dari :
PUAN VIVI NORYATI ( Saintis Perubatan daripada Universiti Malaya

1. MAKAN / AMBIL
 supplement  selepas breakfast atau sarapan pagi dan waktu malam(sebelum tidur) pada jam 10 malam

2. KERANA ??
 Pada masa ini sistem pencernaan badan kita menjadi sedikit slow atau kurang aktif. Jadi ini akan memudahkan supplement bertindak dan bekerja dalam badan kita.

3. ELAKKAN 
pengambilan supplement pada waktu tengahari kerana pada masa ini sistem badan kita sangat aktif bekerja untuk mencerna makanan dan sebagainya.

4. ELAKKAN
 juga pengambilan supplement  sebelum makan kerana tindak balas mungkin tidak akan berlaku/kurang kerana supplement yang kita makan akan ditimpa oleh makanan yang kita ambil.

5. NAK KURUS??? 
Anda sendiri mesti pandai atur portion atau saiz hidangan sendiri. Pengambilan supplement akan menjadikan anda lebih bertenaga dan kadar metabolism meningkat.  Jika anda rasa selepas pengambilan supplement anda kerap rasa lapar dan nafsu makan membuak-buak , LEBIHKAN saiz hidangan atau pengambilan IKAN dan sayur dalam diet harian anda.

6. PALING PENTING SEKALI .
 Pastikan anda minum air kosong dengan cukup sekurang2nya 3 liter sehari untuk membantu proses penyingkiran atau penyah toksin dalam badan akan berjalan dengan lebih lancar dan badan akan terasa lebih segar dan bertenaga sentiasa.


PERSOALAN - PERSOALAN YANG SERING DI TANYA MENGENAI VCO




1. Berapa lama boleh nampak kesannya selepas makan VCO ni?
Jika anda konsisten mengambil kapsul ini, insyaAllah, kesannya akan diperoleh dalam masa yang singkat tetapi ia juga bergantung kepada sistem/hormon individu tersebut. Kesan-kesan sampingan juga adalah berlainan bagi setiap individu mengikut masalah yang dihadapi. Depends.

2. Tak bertambah berminyak ke bila sapu softgel ni dekat muka?
Tidak. Cuma ianya oily bila sapu dekat muka je. Then, boleh terus cuci dan dapat rasakan kelembutan kulit kita tu.

3. Kalau dah memang sedia ada kurus, bila makan VCO ni, akan bertambah kurus lagi ke?
 Tak. If u dah kurus, don't worry takkan lagi kurus after makan sebab metabolisme dah tinggi. Cume yang untuk metabolisme rendah je dia akan naikkan. So don't worry ok!

4. Lelaki boleh makan jugak ke?
Yup! Lelaki pon memang boleh makan. Lelaki dan perempuan memang digalakkan makan VCO ni as supplement. VCO tak pilih jantina ok.

5. VCO ni sesuai dengan semua peringkat umur ke?
 Of course semua peringkat umur digalakkan makan VCO ni. Daripada golongan muda sehinggalah golongan tua. Umur 8 tahun pon ada yang makan.

6. Halal ke VCO ni?
VCO from Catalyst Brand ni berasal daripada company Catalyst Nutraceutical (M) Sdn.Bhd di Malaysia & it based from nature. 100% bumiputera dan tak perlu ragu-ragu.

7. Betul ke VCO ni tak ada side effect apa-apa ke?
 Insyalah tak ada side effect apa-apa. Actually VCO ni bukan ubat atau ada bahan kimia yang boleh jadi side effect apa-apa. It's just a good supplement for skin that purely 100% organik. So, no worries ya.

8. VCO ni untuk muka je ke?
 Oh mesti lah tak. Banyak lagi kebaikan-kebaikan VCO ni.
Setakat ni feedback2 positif dari pengguna VCO :-

Mengurangkan muka berminyak sehingga 70%
Jerawat cepat susut
Parut makin pudar
Regular balik period
Sistem penghadaman lebih baik
Metabolisme makin tinggi
Kesuburan
Kulit rasa lembut dan halus
Batuk-batuk cepat hilang
Mengurangkan senggugut
Kurangkan allergic / alahan
Lebat & lentik eyelashes
Mengurangkan darah tinggi & kencing manis
Mengurangkan tidur berdengkur

9. Takpe ke ibu mengandung amalkan VCO ni?
 Pengambilan VCO semasa kehamilan adalah sangat bagus dan insyaAllah tidak mendatangkan sebarang kemudaratan dan kesan sampingan kerana produk kami adalah 100% asli tanpa sebarang bahan pengawet atau pewarna tiruan.Ni adalah kebaikan & kesan pengamal VCO selama tempoh kehamilan :-

-Kurang masalah keletihan & tidak bertenaga semasa bekerja
-Kulit tidak mengalami sebarang masalah jerawat/berminyak walaupun perubahan hormon berlaku sewaktu hamil
-Sistem penghadaman/pencernaan lancar-tiada masalah sembelit
-Tiada masalah keputihan sewaktu hamil
-Masalah kulit meregang/merekah dapat di atasi (strechmark)
-Kulit bayi cantik, tiada jaundis/kuning
-Sentiasa bertenaga dan tidak letih(dalam tempoh 10 hari awal berpantang)

Bagaimana cara pengambilan/pemakanan VCO ni?
VCO boleh digunakan dengan 2 cara. 2 in 1 iaitu makan dan sapu di muka.

- 2 kali (2 biji kapsul setiap hari) boleh dimakan sebelum/selepas makan.
- Juga boleh diambil 2 biji kapsul sekaligus.
- Seelok-eloknya ambil bersama air suam/air kosong.

Lagi satu, boleh disapu kat muka. Lubangkan sikit guna jarum dekat softgel tu then apply kat muka. Kalau boleh buat before nak tidur malam tu. Kalau nak biarkan sampai pagi terpulang la. Tapi 15 minit pun dah okay. Kasi dia serap kat kulit muka, tapi untuk kulit sihat n cantik, better makan dan sapu laa. Yang penting, pengambilan VCO untuk makan 2 biji kapsul setiap hari jangan pernah skip. Amalkan secara konsisten.

Siapa golongan yang sesuai mengambil VCO?
-Mempunyai masalah jerawat dan inginkan jerawat cepat susut tanpa meninggalkan kesan parut kerana VCO boleh mengatasi masalah jerawat
-Inginkan muka bebas tanpa parut. VCO juga boleh menghilangkan parut-parut jerawat.
-Kulit yang sensitif seperti sensitif terhadap persekitaran baru.
-Mempunyai masalah muka berminyak kerana VCO boleh membantu mengurangkan masalah muka berminyak sehingga 70%.
-Mempunyai masalah kulit kering. Dengan mengamalkan VCO, kulit akan bertambah lembut dan tidak kering lagi.
-Ingin menstabilkan angka metabolisme.
 -Ingin mengurangkan berat badan kerana VCO boleh membantu mengurangkan berat badan dengan meningkatkan angka metabolisme.
-Ada alahan pada seafood.
-Ingin hamil kerana VCO boleh meningkatkan tahap kesuburan.
-Sedang hamil kerana ibu-ibu yang mengamalkan ketika hamil dapat mengurangkan masalah keletihan & tidak bertenaga semasa bekerja, kulit tidak mengalami sebarang masalah jerawat/berminyak walaupun perubahan hormon berlaku sewaktu hamil, masalah kulit meregang/merekah dapat di atasi (strechmark) dan Kulit bayi cantik, tiada jaundis(kuning)
-Sedang menyusukan anak kerana VCO juga membantu memperbanyakkan pengeluaran air susu.
-Mengalami masalah senggugut.
-Kitaran haid tidak teratur.
-Mengalami masalah pembuangan air kecil/besar  
-VCO dapat memperbaiki pencernaan dan penyerapan vitamin-vitamin serta dapat memperbaiki sistem penghadaman dengan lebih baik.
Mudah letih - VCO dapat meningkatkan tenaga dan daya tahan fizikal dan mental serta VCO juga membantu menyingkirkan toksin dalam badan agar badan tidak mudah letih.

RM39.90 Semnjg M'sia
RM43.90 Sabah/Sarawak

Postage RM6 Semnjg M'sia / RM9 Sabah Sarawak

For any enquiry..
Email : mysweetbeautyshop@gmail.com
Sms : 0173204928 (Pn. Sabariah)

@ ISI





COLLAGEN YANG MEMENTINGKAN KECANTIKAN


Hasil kajian Klinik Perubatan Universiti Wurzburg di Jerman pada tahun 1995 menunjukkan, penggunaan jangka panjang COLLAGEN meningkatkan kestabilan dan ketahanan struktur protein. Ini memperbaiki kualiti kuku rapuh dan menghalang keguguran rambut. Ketika tidur, asid amino yang dihasilkan oleh COLLAGEN digunakan oleh badan untuk membina tisu otot. Apabila badan mendapat khasiat daripada protein COLLAGEN, ia menguatkan lagi tisu otot nipis bagi membantu pembinaan bentuk badan dan otot yang lebih kukuh, jelas dan menarik.

Still tak fahamlah..apa tu collagen???
Collagen merupakan perekat dalam badan, ia berfungsi untuk memberikan struktur kepada badan, melindungi dan menyokong tisu-tisu lembut serta menyambungkannya dengan tulang.
Ketika usia remaja dan awal 20-an, terdapat pertumbuhan hormon yang aktif bagi menyokong pertumbuhan struktur dan menggalakkan perkembangan otot, tendon dan ligamen.
Collagen digunakan untuk menghasilkan protein bagi membantu pertumbuhan ini serta mengaktifkan penjanaan semula sel-sel badan baru.

Apa kelebihan collagen???
 Ia membantu  mengurangkan bilangan, kepadatan dan kejelasan kedutan.
Juga memastikan keanjalan dan kesegaran kulit.

So, kenapa kite perlu makan collagen ni???
Sebab collagen yang merupakan 1/3 protein yang terdapat dalam badan kita mengalami penyusutan apabila umur kita semakin meningkat.

Ade kesan ke kalau kadar collagen dalam badan kite menyusut/menurun??
Kesannya, kulit mula hilang keanjalan semulajadi dan tanda2 awal kedutan mula jelas apabila mencapai pertengahan umur 20-an,
Hak ini   mengganggu bahagian badan lain, terutamanya dalam penjanaan semula tisu2 lembut.
Apabila kandungan collagen dalam tisu lembut semakin berkurangan, ini mengakibatkan kesukaran pengangkutan toksin dari sel ke sistem limfa.
Kekurangan collagen juga menghalang pergerakan nutrisi dan hidrasi yg mempunyai kesan ke atas kesihatan keseluruhan, juga mempengaruhi keadaan kulit dan sel lain. Pada masa yang sama keadaan tulang, kuku dan rambut akan turut menunjukkan tanda2 awal penuaan.

Jangan Bimbang...kerana kesan ini ade penyelesaian iaitu melalui Terapi sintesis collageniaitu dengan pengambilan makanan tambahan yang mengandungi collagen. Ia mampu menggantikan collagen yg hilang dalam badan, serta merangsang penjanaan collagen baru =)

Collagen Catalyst
CATALYST juga ada mengeluarkan produk collagen. Collagen sgt baik untuk kecantikan kulit dan kesihatan dalaman. Sangat sesuai digunakan bg mereka yg mengimpikan kulit yg cantik tanpa sebarang cela. 


CATALYST COLLAGEN DENGAN VITAMIN C

Kelebihan & Khasiat Collagen Catalyst
Membantu proses pemulihan osteoperosis & osteoarthriti
Mengatasi masalh kulit kusam, kering dan berkedut
Membantu melicinkan tumit merekah & kuku malap
 Menyuburkan rambut agar kelihatan lebat & berkilau
Membantu mengaktifkan semua metabolisme tisu2 tubuh ketahap maksima

Kesan mengamalkan Collagen Catalyst
Kulit tidak akan berminyak
Dapat mengurangkan masalah jerawat (akan hilang)
Membantu mengurangkan parut2 pada kulit
Badan akan rasa lebih cergas & bertenaga
Minda lebih cergas & pergerakan anggota badan tubuh menjadi lebih lancar

So, sesiapa yang sangat mementingkan kecantikan & ketrampilan...boleh lah try collagen ni. Sangat berbaloi2..kata orang,makan seminggu dua pun dah boleh nampak hasilnya, nikan pula kalau jadi amalan seharian kite.huhuhu...cer pikir..cer pikir...;) Wajah bukan sahaja jadi cantik tapi lebih berseri2 lagi. Ade jugak yang dah guna rasa kulit die semakin cerah n gebu...=) Lagi lah bagi mereka2 yang berhajat nak kawen n impikan wajah yang berseri2 masa bersanding nanti pun bolehlah try. Jadikan amalan pun xpe. Sangat sesuai untuk lelaki dan perempuan...xde pantang ;) wanita mengandung, yang tengah bf anak or tengah berpantang pon boleh je makan. Takde masalah...yang penting kulit akan sentiasa cantik dengan collagen. Kesihatan pon terjamin..

Ape yang menariknya, kandungan collagen catalyst ni adalah dari sumber semulajadi..semua buah-buah..memang sedapla..manis2,masam2 n kelat2 sikit..kira macam buah jugaklah..Cuma die dalam bentuk serbuk. Kite cuma perlu tuang atas lidah n isap2 macam makan gula2. Pastu minum air. Terbaik!!nak  kesan yang lebih efektif, minum ngan ape2 jus buah. Memang sedap =)

 Waktu paling sesuai untuk makan collagen ni ialah sebelum tidur (2-3jam selepas makan malam) sebab pada waktu tidur proses penyerapan makanan jenis ni amatlah efektif dan mudah. Camne kalau terlupa??? kalau lupa nak makan collagen ni waktu malam, boleh je makan waktu pagi sebelum sarapan pagi dan disusuli semula pada waktu malam. Jomlah try =)

Kandungan Collagen Catalyst:
Maltodextrin, ekstrak tomato, aloe vera, blueberry, collagen, pomegranate powder, flavor and dextrose.

*p/s: cepat @ lambat tindak balas berlaku adalah bergantung pada hormon/tubuh badan seseorang. So, apepun yang kite makan kite perlu sentiasa bersabar untuk hasil yang betul2 kite nak,ok! =)

Ape yang penting...kerja sama.huhuhu...itu wonder pet..;p
Yang penting kite kena sentiasa konsisten makan/amalkan n perbanyakkan minum air masak. Air masak memang terbaik untuk tubuh badan kite kan....=)

***Sekiranya korang nak dapatkan kulit yang sihat dan gebu, amalkan VCO softgel + collagen ni...kalau boleh teruskan pengambilan kedua-dua produk tersebut untuk mendapatkan hasil yang sangat-sangat superb...ramai yang telah mengakui kebagusan dua produk ini. Kesan yang memang terbaik!! Sihat dari dalaman, cantik pada luaran =)

Collagen RM 59.90 (semenanjung)
Collagen RM 64.90 (sabah/sarawak)

VCO RM39.90 (semenanjung) 
 VCO RM43.90 (sabah/sarawak). 


For any enquiry..
Email : mysweetbeautyshop@gmail.com
Sms : 0173204928 (Pn. Sabariah)

@ ISI



RUMPAI LAUT BANTU TURUNKAN TAHAP KOLESTROL




Rumpai laut memiliki banyak kegunaan untuk dijadikan pelbagai jenis produk. Salah satu daripada kegunaan utamanya adalah sebagai makanan kerana ia dikatakan kaya dengan zat, vitamin dan mineral. Malah di negara Jepun, rumpai laut telah menjadi sebahagian daripada pemakanan penting masyarakat di negara tersebut selama berkurun lamanya.

Ðikenali juga sebagai seaweed atau sea vegetables oleh masyarakat Barat, rumpai laut boleh dijumpai hidup dalam air laut masin dan juga tasik air tawar. Rumpai laut tergolong dalam kumpulan alga. Terdapat beribu jenis rumpai laut yang dikelaskan melalui kategori warna iaitu sama ada coklat, merah atau hijau. Setiap satunya adalah unik, dan memiliki rasa dan tekstur yang berbeza.

Rumpai laut juga turut dituai untuk pengekstrakan alginate, agar dan carrageenan, bahan gelatin yang dikenali sebagai hydrocolloid atau phycocolloids. Hydrocolloid berguna sebagai penambah rasa makanan. Agar pula digunakan dalam pembuatan kek, produk susu dan makanan yang dibentuk. Sementara carrageenan digunakan sebagai kuah dan sos salad, makanan dietitik dan pengawet produk daging dan ikan, tenusu dan makanan dibakar.

Jenis-jenis rumpai laut yang terkenal dari Jepun adalah seperti nori, hijiki, wakame, arame, kombu dan dulse. Nori berwarna ungu-kehitaman yang akan bertukar kepada warna hijau apabila dibakar dan amat popular digunakan dalam membuat sushi.

nori

hijiki

wakame

ogonori

kelp

Kelp pula memiliki warna coklat terang dan warna hijau gelap dan boleh didapati dalam bentuk emping. Ia juga popular sebagai suplemen kesihatan. Hijiki berbentuk seperti juraian kecil pasta keras dan mempunyai rasa yang kuat.

kombu

Kombu berwarna hitam dan didapati dalam bentuk kepingan dan sering kali digunakan sebagai bahan perasa sup. Wakame hampir sama seperti Kombu dan biasanya digunakan untuk membuat sup Jepun yang dikenali sebagai sup miso. Arame berbentuk seperti renda dan keras serta mempunyai rasa manis. Ðulse berwarna merah-kecoklatan dan bertekstur kenyal.

arame - dikatakan mampu meningkatkan  libido

dulse

Rumpai laut tetap memiliki khasiat walaupun diambil dalam bentuk kering, bakar atau ekstrak. Rumpai laut kering ringan sedikit dan mudah untuk disimpan dan dibungkus. Rumpai laut bakar adalah bahan yang digunakan untuk membuat sushi.

aonori ditabur atas okonomiyaki (japanese pancake)

onigiri (nasi kepal dibalut rumpai laut kering)

Khasiat rumpai laut bakar atau kering adalah sama seperti khasiat yang terdapat pada rumpai laut segar yang kaya dengan vitamin dan mineral seperti besi, magnesium dan karbonat. Perbezaan antara jenis ini adalah apabila rumpai laut itu dikeringkan atau dibakar, bakteria pada rumpai laut sebagai makanan telah dibunuh dan dimusnahkan.

Ekstrak rumpai laut dikatakan tinggi kandungan mineral dan kaya dengan sumber iodine, zink, besi, kalium, tembaga, magnesium dan kalsium. Ðikatakan dengan menambah rumpai kaut dalam masakan mampu meningkatkan jumlah serat dalam makanan yang telah dimasak.

Buang toksin dan bahan radikal bebas

Kajian telah menunjukkan bahawa ekstrak rumpai laut dikatakan mampu mengurangkan gejala-gejala osteoarthritis kira-kira sebanyak 15%. Pesakit yang mengambil ekstrak rumpai laut selama tiga bulan telah mengalami kemajuan dalam pergerakan dan pengurangan rasa sakit.

Rumpai laut bantu turunkan tahap kolesterol

Ekstrak rumpai laut juga amat baik untuk jantung kerana ia didakwa merendahkan kolesterol dan juga memperbaiki pengedaran darah. Ðikatakan juga menggantikan garam dengan rumpai laut yangtelah dikisar halus dalam makanan amat baik untuk mereka yang mengalami tekanan darah tinggi.

Mencegah kanser

Pertumbuhan dan penyebaran kanser dalam tubuh juga mampu dicegah jika ekstrak rumpai laut dijadikan sebagai makan seharian.

Meningkatkan metabolisme

Ekstrak rumpai laut dikatakan juga mengandungi alginate, bahan aktif tidak ada rasa dan tidak berbau yang dikatakan mampu meningkatkan metabolisme, sekali gus meminimumkan peningkatan berat badan yang berkaitan dengan makanan berlemak dan berkalori.

Alginate dalam ekstrak rumpai laut juga dikatakan mengikat bahan radioaktif dan logam berat, dan juga membebaskan radikal bebas dan toksin lain dalam tubuh. Bahan-bahan ini kemudiannya keluar daripada tubuh apabila ia dibuang daripada sistem tubuh.

Merangsang sistem pertahanan badan

Ekstrak laut juga dikatakan mampu merangsang sistem imun dan membantu tubuh menentang jangkitan virus seperti herpes. Ia juga amat baik untuk mengurangkan masalah kulit seperti ekzeme dan psoriasis.

Rumpai laut juga dikatakan mengandungi seanol, antioksidan kuat yang lebih berkuasa daripada apa yang terdapat dalam tumbuhan di darat. Antioksidan ini dikatakan mampu merangsang tenaga dan kesedaran mental.

Lignan yang ditemui dalam rumpai laut juga dikatakan mampu bertindak sebagai estrogen lemak dan bersama-sama dengan magnesium ia mampu mengembalikan semula corak tidur dan mengurangkan ‘hot flushes’ yang berlaku pada wanita menopaus.



KOLAGEN MENTAH~ DARI SUMBER RUMPAI LAUT
100% asli, belum diproses, bebas kimia/racun, pewarna, pengawet, steroid, perisa

HARGA TERBARU 2013... GRED AA ( KUNING )

2 pack = RM25 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
2 pack =RM35 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

5 pack = RM55 SMNJUNG MSIA..FREE POS LAJU
5 pack= RM65 SABAH /SARAWAK…FREE POS LAJU

10 pack = RM80 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
10 pack =RM90 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

HARGA TERBARU 2013... GRED AAA ( PURPLE )

2 pack = RM28 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
2 pack =RM38 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

5 pack = RM68 SMNJUNG MSIA..FREE POS LAJU
5 pack= RM78 SABAH /SARAWAK…FREE POS LAJU

10 pack = RM90 SMNJUNG MSIA... FREE POS LAJU
10 pack = RM100 SABAH /SARAWAK... FREE POS LAJU

1 PEK=100GM
(pengambilan untuk 3-4 minggu)
nilai pH 6-7

For any enquiry..
Email : mysweetbeautyshop@gmail.com
Sms : 0173204928 (Pn. Sabariah)

@ ISI






RUMPAI LAUT ASLI ( COLLAGEN ASLI ) ANUGERAH TUHAN YANG SANGAT BERHARGA - INFORMASI



Rumpai Laut Asli (Kolagen Asli) Nikmat Tuhan Yang Sangat Berharga - Informasi | Terik matahari yang memancar tengah hari itu langsung tidak melunturkan semangat sekumpulan pakar penyelidik dan penuntut institusi pengajian tinggi dari dalam dan luar negara untuk meredah laut Pulau Besar, Melaka bagi mencari khazanah alam itu.Masing-masing tekun meranduk dan sekali-sekala menyelam sambil tangan pantas mencapai khazanah dasar laut itu.


Selepas berjam-jam meranduk, mereka kembali ke darat membawa hasil tangkapan tetapi bukan ikan atau harta karun, sebaliknya rumpai laut.Hakikatnya terdapat pelbagai rumpai laut yang beraneka warna dan bentuk dibawa pulang oleh peserta Persidangan Taksonomi Rumpair Laut Asia Tenggara anjuran Institut Sains Samudera dan Bumi (IOES), Universiti Malaya (UM) itu.

Rumpai laut itu kemudian dikenal pasti dan dijadikan sampel rujukan ilmiah untuk mengkaji potensinya.Rumpai laut termasuk dalam kumpulan alga. Alga terdiri daripada mikroalga (fitoplankton) dan makroalga (rumpai laut).Mikroalga boleh hidup di dalam air tawar dan masin, manakala rumpai laut hidup di dalam air laut sahaja.Terdapat kira-kira 380 spesies rumpai laut di perairan Malaysia. Habitatnya ialah di pesisiran pantai, pantai berbatu, pantai berlumpur, bakau, terumbu karang dan pantai berpasir."Malaysia kaya dengan rumpai laut kerana kedudukannya yang terletak dalam lingkungan Lautan Pasifik dan Laut Merah.

"Ia merupakan salah satu kawasan megadiversiti di dunia yang mempunyai biodiversiti marin yang tinggi termasuk rumpai laut."Hampir 380 spesies rumpair laut yang terdiri daripadachlorophyta (rumpai laut hijau - 102 jenis), rhodophyta (rumpai laut merah - 185 jenis), phaeophyta (rumpai coklat - 72 jenis) dan cyanophyta(rumpai laut biru hijau - 32 jenis)," kata Pengarah IOES UM, Profesor Dr. Phang Siew Moi.
Pelbagai spesies yang bernilai tinggi belum dikomersialkan. Di Malaysia, hanya spesies Kappaphycus dan Eucheuma dikultur secara besar-besaran.Siew Moi memberitahu, banyak kajian dan penyelidikan dijalankan bagi menentukan sebatian bioaktif daripada rumpai laut.


Setiap penemuan terbaru mengenai sebatian tersebut dikenal pasti dan diterbitkan dalam jurnal antarabangsa. Kebanyakan sebatian bioaktif berfungsi sebagai antivirus dan antikanser, manakala yang lain boleh dibangunkan menjadi ubat tetapi ia mengambil masa bertahun-tahun lamanya sebelum dapat direalisasikan.Dalam perubatan tradisional, kebanyakan rumpai laut digunakan oleh penduduk di Asia.

Sebagai contoh, nelayan akan menggunakan serbuk Halimeda untuk dicampurkan dengan air sebelum diberikan kepada kanak-kanak bagi mencegah cacing."Carraguard merupakan satu microbiocide yang dibuat daripada karrageenan. Ia digunakan sebagai antiviral untuk melawan HIV dan berfungsi sebagai kontraseptif di Afrika. "Halimeda discoidea, Laurencia, Bryopsis dan Sargassum pula bertindak menghalang pertumbuhan sel leukemia, sel barah payu dara dan HIV," ujarnya.

Rumpai laut juga katanya, boleh menjadi sumber bio bahan api. Selepas diesktrak untuk mendapatkan agar, bahan buangan biomas boleh diperam atau ditapaikan untuk menghasilkan metana, metanol atau etanol.
Ia juga boleh digunakan sebagai sumber tenaga alternatif bagi menampung permintaan sektor pengangkutan negara.

Katanya lagi, Gelidium amansii (rumpai merah) boleh diproses untuk mendapatkan agar yang kemudiannya dijual untuk digunakan dalam industri makanan atau ditapai bagi menghasilkan bioetanol.


"Selebihnya boleh digunakan untuk menghasilkan metana atau jika kualiti fibernya tinggi, ia boleh digunakan untuk membuat kertas berkualiti tinggi."Penghasilan kertas daripada rumpai laut telah dilakukan oleh syarikat Korea iaitu Pegasus International."Di Malaysia, kebanyakan karrageenan dihasilkan daripada Kappaphycus atau Eucheuma yang dieksport atau digunakan untuk memproses makanan haiwan dalam tin, jeli, penstabil makanan dalam minuman tenusu, aiskrim dan banyak lagi," jelasnya.Siew Moi memberitahu, rumpai yang boleh dimakan sebagai ulam atau salad ialah Eucheuma, Solieria dan Caulerpa lentillifera. 

Ia banyak dijual di pasar Semporna, Sabah."Spesies rumpai perang iaitu Sargassum, Padina, Turbinaria pula digunakan dalam sup Cina yang berkhasiat untuk menyejukkan tubuh, menyingkirkan toksin dalam badan dan sumber iodin untuk mengelakkan penyakit goiter."Di sebalik pelbagai khasiatnya, rumpai laut turut menghadapi pelbagai ancaman seperti pencemaran air laut, kesesakan trafik marin dan pemanasan global yang boleh merencatkan pertumbuhan dan mengurangkan daya tahannya terhadap penyakit," katanya.

Sementara itu, Pegawai Penyelidik Bahagian Akuakultur Marin, Jabatan Perikanan Malaysia, Adibi Rahiman Md. Nor memberitahu industri rumpai laut di Malaysia kini tidaklah sehebat negara jiran, Indonesia dan Filipina yang lebih dahulu terlibat dalam industri tersebut.Katanya, dalam industri rumpai laut, ada dua cabang utama iaitu huluan dan hiliran. 


Bagi industri huluan, pengkulturan rumpai laut di Malaysia hanya boleh dilakukan di kawasan Semporna, Lahad Datu dan Kunak di Sabah. "Mereka yang terlibat dalam dalam industri huluan ini terdiri daripada orang kampung dan syarikat swasta. Hasil tuaian akan dikeringkan dan dijual untuk tujuan semi proses.

"Di Malaysia, hanya ada dua kilang yang memproses semi refine karrageenan (SRC) yang terbahagi kepada dua iaitu gred makanan dan gred bukan makanan," ujarnya.Tambahnya, kedua-dua bahan tersebut kemudiannya dieksport ke Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom sebagai karageenan (RC) yang diproses.Ia digunakan dalam industri pemprosesan daging, wain, bir, cuka, aiskrim, yogurt, sos, ubat gigi, losen, syampu dan kertas.

Negara-negara yang mempunyai teknologi pemprosesan SRC akan menjual produk akhir ke seluruh dunia termasuk Malaysia pada harga yang lebih tinggi."Industri rumpai laut di Malaysia sudah lama. Industri pengkulturan bermula sejak tahun 1970-an lagi dan kini negara kita merupakan pengeluar ketiga terbesar untuk sumber bahan mentah Kappaphycus danEucheuma selepas Indonesia dan Filipina.

"Menyedari bahawa industri rumpai laut mempunyai potensi yang besar, kerajaan telah membentuk Jawatankuasa Rumpair Laut Negara yang berperanan menilai projek-projek rumpai laut yang dijalankan sama ada di peringkat huluan atau hiliran melalui jawatankuasa teknikal," katanya. Kini, Jabatan Perikanan sedang dalam usaha mengumpulkan pakar-pakar rujuk dalam bidang rumpai laut untuk membangunkan industri yang berpotensi tinggi ini. Sehubungan itu, kerjasama antara pelbagai pihak seperti institusi pengajian tinggi (IPT), saintis dan agensi kerajaan sangat penting demi memajukan industri tersebut.

Buat masa ini, kawasan yang sesuai untuk menternak rumpai laut ialah Kunak, Lahad Datu dan Semporna di Sabah yang berkeluasan 7,535 hektar dan melibatkan 943 penternak.

"Bagi memastikan Malaysia mampu bergerak seiring dengan Indonesia dan Filipina, Jabatan Perikanan akan pertingkatkan program memperkenalkan variasi baru yang baik, cepat membesar dan dalam masa yang sama memperkenalkan sistem pengkulturan rumpai laut yang baik kepada petani supaya pengeluaran dapat ditingkatkan."Kita juga menggalakkan pelabur-pelabur swasta yang berminat untuk melabur dalam industri pemprosesan. 

Kita akan membantu mereka untuk memulakan projek tersebut," jelasnya. Selain itu ada cadangan di bawah Jawatankuasa Rumpai Laut Negara untuk menubuhkan sebuah pusat penyelidikan di Semporna bagi menyalurkan maklumat kepada penternak atau pengusaha rumpai laut dan mewujudkan koperasi untuk kebaikan mereka.




KOLAGEN MENTAH~ DARI SUMBER RUMPAI LAUT
100% asli, belum diproses, bebas kimia/racun, pewarna, pengawet, steroid, perisa

HARGA TERBARU 2013... GRED AA ( KUNING )

2 pack = RM25 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
2 pack =RM35 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

5 pack = RM55 SMNJUNG MSIA..FREE POS LAJU
5 pack= RM65 SABAH /SARAWAK…FREE POS LAJU

10 pack = RM80 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
10 pack =RM90 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

HARGA TERBARU 2013... GRED AAA ( PURPLE )

2 pack = RM28 SMNJUNG MSIA….FREE POS LAJU
2 pack =RM38 SABAH/SARAWAK….FREE POS LAJU

5 pack = RM68 SMNJUNG MSIA..FREE POS LAJU
5 pack= RM78 SABAH /SARAWAK…FREE POS LAJU

10 pack = RM90 SMNJUNG MSIA... FREE POS LAJU
10 pack = RM100 SABAH /SARAWAK... FREE POS LAJU

1 PEK=100GM
(pengambilan untuk 3-4 minggu)
nilai pH 6-7

For any enquiry..
Email : mysweetbeautyshop@gmail.com
Sms : 0173204928 (Pn. Sabariah)

@ ISI








INGIN KURUSKAN BADAN DENGAN CEPAT DAN MUDAH??..


Berikut adalah 5 tips untuk membantu anda kurangkan berat badan.

1. Makan 5-7 hidangan kecil berbanding tiga hidangan besar. Ini bukan sahaja dapat mengawal nafsu pemakanan dan malah memastikan tenaga anda berterusan sepanjang hari.

2.Jangan skip hidangan. Ia tidak akan membantu anda kuruskan badan kerana 1. nafsu makan akan bergelora dan metabolisma badan akan menurun.

3. Kenali keperluan kalori seharian anda. Ramai yang tidak mengenali keperluan kalori seharian masing-masing. Tapi kalau tak tahu, macamana nak mengawal kuantiti pemakanan?!

4.Roti canai … hmm berapa kalori tu? Pastikan anda kenali kandungan kalori-kalori makanan dan minuman seharian anda.


5. Elakkan kalori daripada minuman. Ini adalah tip kuruskan badan yang paling senang. Dengan hanya gantikan minuman bergula seperti teh ais, milo, soft drink dan lain-lain dengan air bebas gula, anda boleh kurangkan lebih kurang 10kg dalam setahun.


Tetapi Kalau Nak Cepat..Sila Lah Guna Felinna InchLoss (Seperti Dalam BH Edisi Utara )


HALAL dan Berdaftar dgn KKM: NOT120101613K

1 botol (180ml)  = RM75 SMNJUNG MSIA..FREE POS LAJU

1 botol (180ml) = RM80 SABAH /SARAWAK…FREE POS LAJU

For any enquiry..
Email : mysweetbeautyshop@gmail.com
Sms : 0173204928 (Pn. Sabariah)

@ ISI




get this widget here

.

DOA SEBELUM MAKAN / MINUM UBAT / VITAMIN

بِسْمِ اللهِ الرَّ حْمَنِ الرَّ حِيْمِ
أَذْهِبِ الْبَائْسَ رَبَّ النَّاسِ اِشْفِ اَنْتَ الشَّافِى
َ لا شَافِىَ اِلا اَنْتَ اَللهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُكَ الْعَافِيَةَ

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Wahai Tuhan manusia, hilangkanlah derita, sembuhkanlah,
Engkaulah yang Maha Penyembuh. Tiada Penyembuh kecuali Engkau
Ya Allah aku mohon sihat afiat kepadaMu

Search This Blog

Ya Allah, Murahkan Rezeki Bagiku ....

" Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu "

MACAM2 ADA DI MSBS

KEPUASAN PELANGGAN KEUTAMAAN KAMI...

KEPUASAN PELANGGAN KEUTAMAAN KAMI...

.

.

.

.

.

.